به گزارش راهبرد معاصر، مجتبی شفیعی در جریان هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی، پاک و مدیریت تقاضا در این زمینه از رویکردهایی است که میتواند تا ۱۵ درصد موارد موثر در ترافیک را بهبود دهد، اظهار کرد: بنا بر تدبیر شهردار تهران در خصوص موضوعات اولویتدار و نیازمند به تعاملات بین بخشی، قرارگاهها در دستور کار قرار گرفت که قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک با برگزاری چهار جلسه یکی از این قرارگاهها به شمار میرود.
وی با اشاره به قوانین فرادستی حوزه حمل و نقل افزود: ارکانهای اجرایی موثر در ترافیک پایتخت حضور دارند و نیاز به قرارگاه وجود داشت تا هماهنگی بین این ارکانها ایجاد شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ما برای تجهیزات متحرک، توسعه و نوسازی باید برنامهریزی انجام میدادیم، گفت: توسعه خطوط و نوسازی خطوط موجود و نوسازی سختافزار و بهبود نرمافزاری را نیز باید دنبال کنیم؛ برقیسازی حمل و نقل و توسعه دوچرخه و اسکوترهای برقی نیز از دیگر برنامههای مورد اهمیت است که باید دنبال شود.
وی با اشاره به تدوین ۵۹ برنامه عملیاتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴۳ ایستگاه و یک هزار و ۵۲۱ واگن داریم که ۲۶۰ واگن دو طبقه و یک هزار و ۲۹۵ واگن یک طبقه است؛ برای رسیدن به مدت زمان میانگین دو دقیقه، به یک هزار و ۴۶۷ واگن نیاز داریم و ۱۵۰۰ واگن نیز برای خطوط هشت تا ۱۱ نیاز داریم.
شفیعی با بیان اینکه اتوبوسهای ۲ طبقه به تهران بازمیگردند، گفت: در بخش اتوبوسرانی متوسط عمر ناوگان ۱۰ سال و بخش خصوصی ۱۵ سال است؛ همچنین ۵ هزار و ۱۷ دستگاه موجود در بخش ملکی و ۲ هزار و ۲۷۴ دستگاه اتوبوس فعال داریم و ۳۰۳ دستگاه مینیبوس نیز فعال هستند.
فرسودگی کامل ناوگان تاکسی ونها
وی با اشاره به اینکه در تاکسیرانی ۷۸ هزار و ۷۸۴ تاکسی داریم، اظهار کرد: از این تعداد ۶ هزار و ۵۰۷ دستگاه ون هستند که به طور کامل فرسوده هستند و از ۷۲ هزار و ۲۷۷ دستگاه تاکسی ۵۲ درصد بالای ۱۰ سال هستند و به سن فرسودگی رسیدند؛ میانگین سفر با تاکسی ۱۸.۴ درصد و میانگین جابجایی ۳.۴ میلیون سفر در روز است.
شفیعی با اشاره به تعریف ۱۲ پروژه در توسعه مترو یادآور شد: ۲۷۶ هزار میلیارد تومان و ۳۰۶ میلیون یورو برای توسعه مترو در دوره چهار ساله پیشبینی شده است؛ در حال حاضر برای تکمیل خطوط فعلی ۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در زمینه تکمیل انبار قطعات یدکی مترو نیز خاطرنشان کرد: ۸۸۵ میلیارد تومان برای هشت پروژه در این بخش تخصیص داده شده است؛ اخیرا تفاهمنامهای با وزارت کشور در حال پیگیری است تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای لوازم یدکی مترو تخصیص داده شود. فعالسازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با تهاتر نفت انجام خواهد شد.
وی افزود: این موضوع به دوره قبلی مدیریت شهری برمیگردد که در دوره فعلی پیگیری صورت گرفت. آخرین مکاتبات با سازمان برنامه و بودجه انجام شد که باید به وزارت نفت اعلام کند که حواله برای تهاتر نفت تأمین شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شبکه فعلی مترو از نظر طول شبکه رتبه بیستم دنیا را دارد، گفت: ارزانترین کرایه دنیا در مترو به تهران اختصاص دارد.
شفیعی با اشاره به اینکه در حوزه اتوبوسرانی ۱۰ پروژه تعریف شده است، یادآور شد: در زمینه موتورسیکلت نیز سه پروژه با ۱۱ هزار و ۱۵ میلیارد تومان پیشبینی شده است.
وی افزود: در تاکسیرانی ۶ پروژه با ۳۳ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان و در مدیریت هوشمند ترافیک سه پروژه با بیش از ۳ هزار میلیارد تومان تعریف کردهایم.
شفیعی با بیان اینکه ۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه در دوره چهار ساله باید نوسازی شوند، تصریح کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه از محل وزارت کشور، یک هزار دستگاه از محل واردات و ۵۰۰ دستگاه نیز برقی است که قرارداد آن از سوی وزارت کشور مبادله شده و در حوزه بخش خصوصی نیز قرارداد ۵۰ دستگاه منعقد شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تقویت بخش خصوصی در ساماندهی نیروهای انسانی گفت: یکی از خطوط بیآرتی برای ورود بخش خصوصی در این زمینه در نظر گرفته شده است؛ برنامهریزی فشردهای برای تأمین رانندگان از این محل انجام شده و در نظر داریم بخش خصوصی خطوط جدید را در اختیار قرار بگیرد.
وی ادامه داد: همزمان با اورهال و بازسازی، تعویض مخزن نیز در بخش اتوبوسرانی پیشبینی شده است؛ خودروسازان وارد گود شدهاند و با توجه به مدل اقتصادی سرمایهگذاری، علاقمند شدند که از اتوبوسهای خود در خطوط استفاده کنند و برنامهریزی شده تا یک ماه آینده در زمینه خصوصیسازی ورود کنیم.
شفیعی با بیان اینکه سامانه بزرگ اکباتان به عنوان بزرگترین فضای زیرزمینی کشور و حتی خاورمیانه افتتاح خواهد شد، گفت: ورودی دوم یادگار امام در خط ۶ افتتاح شد و همچنین ایستگاه ۱۷ شهریور به بهرهبرداری رسید و ۶ ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال در مدار قرار میگیرد.
وی افزود: تأمین ۳۰ دستگاه اتوبوس، تکمیل و نوسازی ۹۲۰ دستگاه تاکسی، تعمیرات سامانههای هوشمند و اخذ مجوز تهاتر نفت و انعقاد تفاهمنامه با مپنا و دیگر اقداماتی از این قبیل از جمله اقدامات انجام شده در مدت اخیر بوده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور با تعریف هشت پروژه تصریح کرد: سقف جریمهکرد خودروهای فاقد معاینه فنی محدود شده که باید این اختیار داده شود که شهرداری با همکاری پلیس این موضوع را دنبال کند.
شفیعی ادامه داد: پلیس مباحث حقوقی را در خصوص خودروهای فاقد مجوز طرح ترافیک دنبال کرده و همکاریهایی در این زمینه داشتهایم که بتوانیم رویکرد مشخصی در برخورد با این خودروها داشته باشیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوسها اشاره کرد و افزود: اجرای طرح الزام دریافت گواهی معاینه فنی خودروهای پلاک تهران از مراکز معاینه فنی و توسعه حمل و نقل پیاده محور نیز از دیگر طرحهایی است که امیدواریم در دو سال آینده در این زمینه به نتیجه برسیم.
وی همچنین تصریح کرد: احداث ساختمان مرجع آزمایشگاه جایکا از مواردی است که زمین آن تأمین شده و ساخت آن را دنبال میکنیم تا در دوره چهار ساله تکمیل شود.
شفیعی در خصوص حوادث ترافیکی در شهر تهران، گفت: علتیابی بروز حادثه در طول سال قبل انجام و رفع نواقص به مناطق دیگر نیز اعلام شد که در سال ۱۴۰۰ علیرغم افزایش ۳۵ درصدی ترافیک، شاهد کاهش هشت درصدی تلفات رانندگی در شهر بودیم./تسنیم